Weekend en school - Reisverslag uit Khura Buri, Thailand van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu Weekend en school - Reisverslag uit Khura Buri, Thailand van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu

Weekend en school

Door: Susanne Schokkker

Blijf op de hoogte en volg Susanne

03 September 2015 | Thailand, Khura Buri

Zaterdag ochtend hebben Anne en ik Debby uitgezwaaid, want voor haar zaten de 4 weken vrijwilligerswerk er alweer op. Daarna ben ik samen met Tyron en Anne naar de waterval en de rivier geweest waar we even lekker konden afkoelen. Na genoeg afgekoeld te zijn vertrokken we weer op de scooters naar een restaurantje waar we banden konden lenen om te gaan tuben. (Met de opgeblazen binnenband van een auto de rivier af.) Na een halfuur waren we terug bij het restaurant en hebben we geluncht. Tijdens het tuben kwamen we langs het huis van Oliver, dat is echt een hele aardige man en is rond de 50 jaar oud. Ik heb hem leren kennen door Andaman, daar gaat hij vaak langs om even te kletsen. Na de lunch zijn we nog een keer omhoog gegaan met de banden, dit keer een stuk verder en na dik een uur onderweg geweest te zijn kwamen we weer terug bij het restaurant. Onderweg waren we Oliver tegengekomen, de tweede keer was hij namelijk wel thuis. Hij vroeg of we ook zin hadden om langs te komen. We hebben onze spullen gepakt en zijn naar het huis van Oliver gereden. Daar hebben we met een hele groep gezellig gekletst en heerlijk gegeten! De vrouw van Oliver maakt echt de lekkerste spareribs, zo goed heb ik ze nog nooit gehad.

Zondag zijn Anne, Tyron en ik weer op pad geweest met z'n drieën. Eerst naar een plek gereden met de scooter waar we een prachtig uitzicht hadden over het landschap. Daar vandaan zijn we richting het strand gereden, even afgekoeld in de zee. Op de terug weg zijn we nog langs een vissershaven geweest, wat eigenlijk omringd wordt door Burmese families. (Hier rijden we 's ochtends ook naar toe om een paar kinderen op te halen.) Hier vlakbij staat ook de school waar ik lesgeef. 's Avonds lekker gegeten en gekletst met Anne. Toen ik weer terug kwam in het appartement heb ik geskyped met mijn ouders en broertje en zelfs mijn oma was erbij dit keer, helemaal leuk!!

Maandag, de tweede schoolweek is aangebroken. Ik kwam aan op school. Bleek ik op dat moment de enige leraar te zijn, waar de anderen waren, geen idee... Gelukkig was de vrouw die de absentielijst altijd doet en op de kinderen past er wel. Ik vroeg aan haar wat het plan was, want ik had vorige week afgesproken dat ik samen met één van de leraren zou gaan lesgeven. Maar ja als er geen leraar is wordt dat lastig. Dus stond ik alleen voor de klas en de klassen waren nu ook nog groter omdat ik de enige vrijwilligster ben op dit moment. Eerst grade 1 en 2, dat ging wel goed ik heb ze het alfabet leren schrijven, wat ze op zich al wel konden, maar ze schreven de letters niet op de juiste manier. Daarna had ik grade 3 en 4, met hun heb ik this, that, these en those besproken en ze wat oefeningetjes laten doen. In het begin deden ze wel mee, maar later begonnen ze toch wel erg druk te worden en deden ze weer wat ze zelf wilden. Gelukkig was het tijd en ging ik door naar de kindergarten. Met hun heb ik ook het alfabet geoefend, wat voor velen toch nog wel lastig is. Het opdreunen van het alfabet gaat ze prima af, maar zodra je de letters door elkaar gooit weten ze niet meer precies wat nou welke letter is.
Tijd voor lunch! Ondertussen was er één leraar bijgekomen, wat ervoor zorgde dat er geen klas meer onbemand was. Na de lunch kreeg ik alle klassen nog een keer, maar toen maar voor 40 minuten ('s ochtends voor een uur). Dit ging wel oké, maar je merkt wel dat de kinderen wat drukker worden.
's Avonds tijdens het eten, viel voor de tweede keer die dag de stroom uit. Er werden meteen allemaal kaarsjes bij ons neergezet, wel heel knus en gezellig. Als we om ons heen keken was het echt heel donker. Gelukkig deed na een half uur de stroom het alweer. Na het eten zijn we nog naar een Thaise kickboks show geweest, helaas begon het hard te regenen dus we hebben niet alles gezien.

Dinsdag morgen kreeg ik te horen dat de Burmese teacher er mee gestopt is, ze komt dus niet meer terug. Inclusief mezelf staan er dan 3 leraren op de school. Ben benieuwd hoe dat zal gaan als ik weg ben.
Over het algemeen gingen de lessen wel goed die dag, al houden de kinderen het geen hele les vol, maar vooruitgang is er wel.
Vorige week heb ik met de hoofdmeester over de kinderen gehad. Ik merk wel dat het geholpen heeft, maar of ze het op de juiste manier doen weet ik niet. De kinderen worden namelijk geslagen als ze iets fout doen en dat ziet er niet altijd leuk uit. Het zijn niet hele harde slagen, maar soms moet er toch wel eentje huilen. Maar mij is verteld dat het hier heel normaal is om je kind te slaan, dat gebeurt thuis namelijk ook. Het geeft namelijk aan dat je van je kind houdt, omdat je ervoor zorgt dat je kind beter zijn/haar best gaat doen. Toch blijft het raar om te zien.


Woensdag kwam ik aan op school en was er een nieuwe lerares, gelukkig maar. Al spreekt ze geen woord Engels, ik stelde me keurig voor en het antwoord dat ik kreeg was een lachje. Doordat zij er bij gekomen is, is het schema weer veranderd. Het jammere is dat mij dat pas weer 5 minuten voordat de lessen beginnen wordt verteld. Dus moest ik snel van alles regelen, want er was één ding dat ik nog niet geregeld had, maar die les zou ik pas vanmiddag hebben en nu dus al meteen de eerste les. Het ging om de bingokaartjes, bingo vinden de kinderen helemaal geweldig, vooral als je met prijsjes speelt dan zijn ze heel fanatiek. Verder (ook vanwege de bingo) verliep deze schooldag wel prima.
Na school een verfrissend bad genomen in de rivier, want het was echt heerlijk weer. Afgelopen dagen hadden we vaak benauwd weer, maar vandaag was het echt heel mooi helder en lekker warm! Ook zijn we weer met de banden van de rivier afgeweest. Daarna een hapje gegeten met een prachtig uitzicht!

Vanochtend liep ik naar het tankstation, waar ik word opgehaald met de van (schoolbusje) om naar school te gaan, liepen er opeens vier monniken voorbij. Leuk om te zien, want ik had ze alleen nog maar gezien bij de Tiger Cave Temple, in Krabi .
School ging vandaag wel goed!

Morgen ga ik maar een half dagje naar school, omdat we met een groepje naar Krabi gaan om Railay beach (en andere dingen/plaatsen) te bewonderen en dan kunnen we de bus van 16.00 uur nemen. Dan kan ik als ik terug kom van school rustig aan mijn tas inpakken en nog even een dutje doen, want ik ben nogal moe van de afgelopen dagen.

Ik ga zo lekker slapen, morgen dus nog een kort dagje school en dan een heerlijk weekendje voor de boeg. Ik heb er zin in!

Groetjes uit Khura Buri

  • 03 September 2015 - 19:04

    Alja:

    Hey susanne
    Heb alle blogs in 1 x gelezen. Je kan mooi schrijven zeg. Wat een leuke ervaring doe je daar op. Geniet ervan en veel succes.

  • 05 September 2015 - 03:32

    Susanne Schokker:

    @Alja Hoi Alja, dankjewel! Jaa het is heel gaaf en mooi hier. Genieten doe ik!! Dankjewel, liefs Susanne

  • 06 September 2015 - 20:04

    Angela:

    Voor jou (en mij!) ook raar op wat voor manier er les wordt gegeven. Maar ook echt absurd dat er zo weinig leraren voor zo veel kinderen zijn! Ik vind het knap dat je zo enthousiast je dagboek bij houdt, ik kan er ook nog wat van leren!

  • 07 September 2015 - 12:06

    Susanne Schokker:

    @Angela Hee Angela, jaa klopt dat is zeker waar! Maar de school wordt niet gesteund door de overheid, dus is er maar heel weinig geld voor de school beschikbaar. Lief, dankjewel!!

  • 08 September 2015 - 15:27

    Anne-Marie.:

    Hé Susanne,

    Eindelijk al je berichtjes gelezen en de foto's bekeken. Nou ik zie het wel je vermaakt je wel.
    Nog even en je gaat er op uit.
    Heel veel plezier en ik lees je leuke verhalen wel.

    Anne-Marie.

    P.s. Weet je dat als je je foto's geupload heb er tekst bij kunt zetten? Image weghalen en tekst er voor in de plaats zetten.

  • 09 September 2015 - 11:10

    Susanne Schokker:

    @Anne-Marie Hoi Anne-Marie, leuk! Jaa ik vermaak me hier prima! Oh nee dat wist ik niet, dat is veel leuker, dankjewel :) Liefs Susanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 8938

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2015 - 19 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: