Pai en Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu Pai en Chiang Mai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu

Pai en Chiang Mai

Door: Susanne Schokker

Blijf op de hoogte en volg Susanne

26 September 2015 | Thailand, Chiang Mai

Zaterdagochtend een heerlijk ontbijtje gegeten bij het hostel waar we verbleven. Daarna de bus genomen naar Chiang Mai, waar we ongeveer om 6 uur aankwamen. Meteen naar het guesthouse gegaan wat we hadden geboekt. 's Avonds even wat gegeten en een rondje gelopen over de saturday walking street (markt).

De volgende dag zijn we vanuit Chiang Mai met de minivan naar de volgende bestemming gegaan. Rond de middag zijn we aangekomen in Pai. Naar het appartement gegaan en een duik genomen in het zwembad. 's Avonds de markt over geweest een scooter gehuurd en met een andere Nederlander (Natasja) en één uit Nieuw Zeeland (Steph) een drankje gedronken.

Maandag tijdens het ontbijt hebben we weer een Nederlander ontmoet (Melanie), zij zit in hetzelfde hotel als wij. Samen zijn we met de scooter op pad gegaan. Eerst naar een waterval, waar we een vrouw uit Engeland ontmoetten (Nathalie). Zij is de rest van de dag ook met ons mee geweest. Als tweede gingen we naar een andere waterval. En tot slot zijn we naar de Pai Canyon geweest om daar de zonsondergang te bewonderen. Helaas op het moment dat de zon onderging zaten er dikke wolken voor de zon.... Helaas. 's Avonds met z'n allen een drankje wezen drinken en daarna op bed gegaan. Hele leuke dag gehad!

Dinsdagochtend rustig aan gedaan, om half 10 ontbeten met Anne, Natasja en Melanie. Daarna zijn we op de scooter gestapt naar de witte Buddha, althans dat was de bedoeling. We waren verkeerd gereden en kwamen bij een grote bonen plantage aan. Waar 3 vrouwen, waarvan één al wat ouder, aan het werk waren. Natasja en ik zijn naar het oudere vrouwtje toegelopen om te vragen of we een foto van haar mochten maken. Ze sprak geen Engels, maar toen we met onze camera tevoorschijn kwamen begon ze meteen te lachen, heel lief. Dat we verkeerd waren gereden was lang zo erg niet, de weg die we verkeerd reden was namelijk erg mooi. We hadden uitzicht over alle velden en bergen in de verte, alles is zo groen daar. Eenmaal aangekomen bij de witte Buddha, moesten we in de brandende zon een aantal trappen op. Gelukkig lang niet zoveel als in Krabi toen ik de Tiger Cave Temple heb beklommen. Boven was het heel mooi, de Buddha, het uitzicht.
Weer beneden zijn we op de scooters gestapt en nog naar een tempel gereden, waarvan de kleuren heel goed uitkwamen door de zon.
Op ons scootertje weer terug bij het hotel, hebben we heerlijk nog even bij het zwembad gelegen. In de namiddag hebben we onze scooters terug gebracht en zijn we met de minivan terug naar Chiang Mai gegaan. Ondanks dat de chauffeur heel hard (door de bochten) reed, duurde de reis toch wat langer dan we verwacht hadden. Vanwege alle bochten en heuvel op, heuvel af waren er nog al wat mensen misselijk geworden. Waaronder ik zelf, gelukkig viel het mee, ten opzichte van een ander iemand in de bus die gelukkig een zakje bij zich had (ja we hoorden opeens wat onsmakelijke geluiden). Gelukkig kwamen we rond 9 uur aan bij ons guesthouse in Chiang Mai, hetzelfde guesthouse waar we een aantal dagen geleden één nachtje hebben geslapen. Nog even wat gegeten met Anne en daarna fijn gaan slapen.

Woensdagochtend hebben we lekker rustig aan gedaan even ontbeten en daarna zijn Anne en ik door de stad heen gaan lopen langs verschillende tempels. Rond half 2 hebben we een lekker stukje stokbrood gehad met kip, was heerlijke kip. Toen we het op hadden zijn we naar een grote tempel gegaan. Daar kwamen kindjes op ons af om vragen te stellen om zo hun Engels te verbeteren. Voordat we het tempelcomplex uitgingen hebben we nog met een monnik gepraat, mooie ervaring, indrukwekkend wat ze allemaal opgeven en toch hebben en kunnen. Daarna nog even in een mooie koffie tent 'thee' gedronken, haha.

De volgende dag werden we om half 9 bij ons hostel opgehaald door de taxi en werden we samen met 5 andere mensen naar de markt gebracht. Daar werd ons wat uitgelegd over de verschillende soorten rijst en het gebruiken en maken van kokosmelk. Doorgereden naar de boerderij waar de vrouw, die ons de workshop geeft, leeft. Veel rijstvelden om de boerderij heen en heel veel rust. Ze begon ons dingen uit te leggen over allerlei ingrediënten en hoe die gebruikt worden. Daarna gingen wij aan het werk. We startten met het snijden van de ingrediënten om de Green Thai Curry te maken. Eenmaal achter het fornuis werd heel duidelijk uitgelegd wat we precies moesten doen. Ook moesten er nog een aantal ingrediënten gesneden worden. De Thaise Curry was klaar, dekseltje erop en op naar het volgende gerecht. Een Vegetables Soup, was erg leuk om te maken (helaas vond ik het niet zo lekker). Na dit gerecht hebben we nog een Fried Rice with Cashew Nuts gemaakt, daar zat in: kip met knoflook (ze gooien hier bijna overal knoflook door), worteltjes, mini maïs'jes, boontjes en natuurlijk de cashew nootjes! Toen alle gerechten klaar waren, dat was rond 12 uur, gingen we met z'n allen aan een grote tafel zitten en mochten we genieten van onze eigen kookkunsten. Heel gezellig en erg lekker! Na het eten hadden we de tijd om wat rond te kijken op de boerderij en even een dutje te doen in de hangmatten met uitzicht over de rijstvelden, erg mooi.
Na anderhalf uur werden we weer opgehaald om de rest van de gerechten te maken. Eerst waren de Springrolls aan de beurt en daarna de Sticky rice met mango. Allebei makkelijk om te maken en erg lekker!
Om 3 uur waren we klaar en stapten we weer met z'n allen in de taxi om afgezet te worden bij het hostel.

Vrijdagochtend werden we om 8 uur opgehaald door de taxi die ons naar het Elephant Nature Park heeft gebracht. Een park dat is opgericht in 1995 door een vrouw, die heel veel liefde heeft voor olifanten. Op dit moment zijn er 65 olifanten in het park waarvan er maar 6 mannetje zijn. De mannetjes houden ze apart omdat ze niet nog meer olifanten willen, vanwege een tekort aan ruimte. De olifanten die worden gekocht en hier naar toe worden gehaald, zijn olifanten die zijn mishandeld om werk te leveren. Bijvoorbeeld: streetbegging is heel bekend in Thailand (gelukkig wordt het steeds minder), de olifanten worden meegesleurd door de drukke straten, langs de markten en het razend verkeer. Zo moeten ze er dan voor zorgen dat er geld binnenkomt. Of logging het vervoeren van bomen (en andere zware voorwerpen) door de jungle.
Aangekomen in het park werden de regels uitgelegd en hoe om te gaan met de olifanten. Als eerst mochten we de olifanten voeren (olifanten eten echt de hele dag door). Er stonden manden vol met watermeloenen in stukken gesneden en rijstbollen groter dan een tennisballen. Uit die manden mochten wij het eten pakken en moesten we het onderhands (ook onder de slurf) aan ze geven. Daarna gingen we een stuk door het park heen wandelen en kwamen we langs allemaal olifanten, de eerste twee die we tegenkwamen waren nog niet heel lang in het park en moesten nog wennen aan alles daarom zaten ze nog in (ruime) kooien. De derde zat er nog maar twee dagen en heeft haar voet gebroken door al het zware werk wat geleverd moest worden (heel zielig om te zien). Ook kwamen we een aantal families tegen. Na twee uur rond te hebben gelopen kregen we lunch. Na de lunch was het tijd om de olifanten te wassen. We liepen naar de rivier en kregen een emmertje om het water op de olifant te kunnen gooien. Dit duurde ongeveer een half uur en daarna konden we foto's maken van een familie die zichzelf aan het wassen waren in de rivier.
Als één na laatst hebben we twee uren doorgebracht in het park. We konden foto's maken samen met de olifanten, we mochten ze aaien en knuffelen. Al moesten we wel oppassen voor de baby olifanten want die wilden graag spelen, dus moesten we beetje uit hun buurt blijven. Aan het eind van de twee uren kwamen we bij een aantal olifanten, de rondleidster noemde het de handicap familie, omdat elke olifant wel iets had mee gemaakt, waar ze nu nog steeds last van hebben. Één olifant heeft een gebroken rug, vanwege de Elephant Riding. Dat kon je heel goed zien, de rug liep namelijk niet recht maar er zat een soort van deuk in, zielig om te zien. Twee van de olifanten waren in een landmijn gaan staan, waardoor ze een deel van hun poot mistten. En dan was er nog een olifant met een gebroken heup. Zielig om dit allemaal te zien en erg indrukwekkend om te horen hoe ze aan de verwondingen komen. Er waren ook nog twee blinde olifanten, hoe die blind zijn geworden, dat wil je niet weten...
Als laatst was het nog een keer feeding time en daarna zat de dag in het park er alweer op. Het was echt een hele gave ervaring om zo dicht bij de olifanten te kunnen komen, ze aan te raken en te voeren. Kortom, een geslaagde dag!

Vanmorgen na het ontbijt ben ik samen met Anne en een vrouw (Shira) die we in dit hostel hebben leren kennen naar de Chiang Mai Canyon gegaan. Heel mooi uitzicht, heerlijk gezwommen en genoten van het zonnetje. 's Avonds zijn we de markt op geweest en hebben we een hapje gegeten. En tot slot hebben we nog een drankje gedronken op voor mij de laatste dag in Chiang Rai en voor Anne de laatste dag in Thailand. Vanaf morgen gaan we allebei een andere kant op. Anne gaat naar Vietnam en ik zal nog een aantal dagen in Thailand verblijven en dan ga ik de grens over naar Laos. Heel veel zin in, maar ook wel weer apart om zonder elkaar verder te gaan.

Weer een nieuw avontuur.

Liefs en (voor nu waarschijnlijk de laatste) groetjes uit Thailand!

• 27 September 2015 - 21:25

Angela:

Spannend zeg, zometeen alleen op pad! Het klinkt echt geweldig, zo dichtbij olifanten!

• 29 September 2015 - 12:37

Susanne Schokker:

@Angela Hee Angela, jaa inderdaad spannend, maar ik zit nu in een dorm met een aantal andere meiden en het is heel gezellig! Jaaa het was echt heel vet om zo dicht bij de olifanten te kunnen komen!

• 30 September 2015 - 12:11

Anne-Marie.:

Nou ik heb even alles gelezen en maak er op uit dat jij je wel vermaakt.
    Succes met het alleen reizen naar Laos maar daar kom je ook wel weer mensen tegen waar je dingen mee gaat doen.
    Kus,

Anne-Marie.

• 04 Oktober 2015 - 04:01

Susanne Schokker:

Hoi @Anne-Marie, jaa alles is goed gegaan, dankjewel!! En jij heel veel succes met werken! Liefs Susanne