Drie weekjes Laos - Reisverslag uit Don Không, Laos van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu Drie weekjes Laos - Reisverslag uit Don Không, Laos van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu

Drie weekjes Laos

Door: Susanne Schokker

Blijf op de hoogte en volg Susanne

20 Oktober 2015 | Laos, Don Không

De eerste dag in Vang Vieng en tubing stond op het programma. Vang Vieng staat bekend om het tuben van bar naar bar, dus we konden het niet maken om Vang Vieng na een aantal dagen weer te verlaten zonder te hebben getubed. Met een groep vertrokken we met onze banden naar de rivier. Daar aangekomen stapten we het koude (vrij vieze) water in en tot onze verbazing kwamen we na 1 minuut al bij de eerste bar. Er stonden allemaal mannetjes aan de kant met een touw in hun handen met daar een fles aan vastgeknoopt. Die werden naar ons toe gegooid en zo trokken ze ons het water uit, heel grappig. Aangekomen bij de eerste bar werd er gelijk gevraagd of we ook mee wilden doen aan een drank spelletje, ach ja waarom ook niet. Na een uur gezelligheid stapten we weer in de banden op naar de volgende bar. Zo zag eigenlijk de hele middag er uit. Er waren vier barretjes met allemaal verschillende dingen om te doen. Zo waren er basketbalveldjes, bungalowtjes, hangmatten waar je heerlijk in kon liggen, genoeg om je te vermaken.
De andere dagen in Vang Vieng hebben we een scooter gehuurd en zijn we naar de Blue Lagoon geweest, op de plaatjes leek het heel mooi, maar in werkelijkheid was het een 'Brown' Lagoon vol met Chinezen in zwemvesten, wel grappig om te zien. Ook hebben we nog rondgereden door hele mooie landschappen met hele groene rijstvelden en een blauwe lucht, langs dorpjes waar de weg erg moeilijk berijdbaar was en waar de kinderen en koeien over de straten liepen.

De volgende bestemming was Vientiane, dit viel ons helaas een beetje tegen. De eerste dag dat we aankwamen hebben we langs de boulevard gelopen, wat wel een mooi uitzicht had, maar alles was er wat uitgestorven en er was niet veel te beleven. De tweede dag waren we van plan er een cultureel dagje van te maken, maar helaas zat de regen ons die dag in de weg en hebben we niet veel gedaan.
Die avond heb Roxanne en ik de nachtbus naar Pakse genomen. Dat was de eerste keer voor mij en het was een hele leuke ervaring. Allemaal bedjes in een bus, helaas was het een éénpersoonsbed, die werd gebruikt als tweepersoonsbed, waarin je niet uitgestrekt kon liggen. Gelukkig waren ik en Roxanne samen, want anders had ik lepeltje lepeltje moet liggen met een onbekende. We hadden nog meer mazzel er was namelijk nog een bed vrij, in dat bed is Roxanne gaan liggen en zo hadden we allebei ons eigen bedje.

Na een lange busreis waarin we behoorlijk heen en weer werden geschut kwamen we 's ochtends aan in Pakse. De dagen in Pakse hebben we weer een scooter gehuurd en hebben we een tweedaagse tour gemaakt door het Bolaven Plateau. We kwamen langs rijstvelden, plantages, watervallen en veel lokale dorpjes, waar bijna nooit toeristen komen. Je moet er dan ook niet raar van opkijken als mensen je 5 minuten aan blijven staren, wat wel een beetje ongemakkelijk wordt op een bepaald moment, maar wel een leuke ervaring. Zo zwaaiden alle kindjes ook naar ons als of we hele belangrijke personen waren.
Na tweeënhalve week met Roxanne gereisd te hebben was het tijd om dag te zeggen en allebei weer een andere kant op te gaan, op naar de volgende bestemming.

Ik vervolgde mijn reis naar Si Phan Don, staat ook wel bekend als de 4000 Islands. Het eiland waar ik verblijf is Don Khone (vanavond mijn laatste nachtje), het is één van de rustigere eilanden, maar met de meeste bezienswaardigheden. Tijdens mijn reis hier naar toe zat ik naar twee Nederlanders (Ilona en Henk). Met hen ben ik twee dagen opgetrokken. De eerste dag hebben we het eiland verkent en zijn we naar een waterval geweest. Gek idee dat als je op een (vlak) eiland zit er watervallen kunnen zijn. Maar toch was het zo, het zijn niet de hoogste watervallen die ik ooit gezien heb, maar ze zijn er en ze zijn heel breed. De tweede dag hebben we een kajaktour gedaan, we werden 's ochtends om half 9 opgehaald en naar een ander eiland gebracht. Daar kregen we een ontbijtje en stapten we in de kajaks, het was een kajak voor drie personen dus dat kwam mooi uit. Tijdens de tour kwamen we langs een plaats waar we dolfijnen konden zien, helaas hebben wij ze niet gezien. Ook zijn we twee uurtjes in Cambodja geweest, daar hebben we namelijk geluncht. Na de lunch moesten we nog een stuk kajakken en daarna werden we met kajaks en al naar de waterval gebracht (gelukkig werden we gebracht anders hadden we stroom opwaarts moeten kajakken). Dat was een nog grotere waterval dan die we de dag ervoor al hadden gezien. Na een bezoekje aan de waterval was het alweer tijd om naar het punt te gaan waar we in het water werden gedropt voor de laatst kajaktocht naar de eindbestemming (wat overigens ook de startplaats was). Om 6 uur waren we weer terug bij ons guesthouse en daar hebben we een hapje gegeten.
De volgende dag vertrokken Ilona en Henk alweer en toevallig kwam ik toen twee meiden tegen die ik had leren kennen in Vientiane, we verbleven daar in hetzelfde hostel. Samen met hun heb ik geluncht en 's middags heb ik heerlijk een boekje gelezen terwijl ik in mijn hangmatje lag. De andere dagen op het eiland heb ik gewandeld, niet heel veel, want het was erg warm! Één dagje was ik van plan te gaan fietsen, maar die ochtend had het heel hard geregend en de wegen hier zijn van klei en modder, dus dat werd hem niet. Jammer maar helaas, gelukkig heb ik een aantal films op mijn laptop staan, dus ik heb me wel vermaakt.
Gisteravond ben ik nog met die twee meiden uiteten geweest en hebben we wat gedronken na die tijd.

Vandaag is mijn laatste dagje op het eiland (en in Laos), ik heb net lekker gegeten en ga vanavond niet al te laat slapen, want ik heb morgen een lange reis voor de boeg. Ik ga namelijk naar Siem Reap (Cambodja), een nieuw land, ik ben benieuwd!

Er kwam net een vrouw naar me toe die vertelde dat ze morgen ook naar Siem Reap gaat en we hebben het via dezelfde agency geboekt, dus zitten we in de dezelfde bus. Dat vond ik wel leuk om te horen, want het is toch altijd fijn om even iemand bij je te hebben dat mocht er iets zijn, je samen bent. Want ik heb nogal wat verhalen gehoord dat bij de grensovergang er veel mannetjes zijn die nog wat meer geld van je vragen dan dat nodig is voor een visum, dat zullen we meemaken.

Morgen naar Cambodja waar ik twee weken zal rondreizen. Een nieuw land, een nieuw avontuur. Ik heb er zin in!

Liefs uit Laos

  • 20 Oktober 2015 - 23:22

    Alie:

    Tjonge meid, wat een reis! Wat zie je veel en maak je veel mee. Ik ben benieuwd naar de verhalen als je terug bent.

  • 21 Oktober 2015 - 02:23

    Susanne Schokker:

    @Alie Hee Alie, jaa zeker! Nog 4 weken, dan ben ik er weer!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 380
Totaal aantal bezoekers 8926

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2015 - 19 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: