Laos en de Gibbon Experience - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu Laos en de Gibbon Experience - Reisverslag uit Vangviang, Laos van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu

Laos en de Gibbon Experience

Door: Susanne Schokker

Blijf op de hoogte en volg Susanne

07 Oktober 2015 | Laos, Vangviang

Daar ben ik weer! Na een tijdje weinig van me te horen laten hebben, werd het weer tijd om een bericht te plaatsen. Dit is omdat ik niet overal waar ik kom gebruik kan maken van het internet, ook ben ik een aantal dagen ziek geweest (gelukkig niks ernstigs!).

Laten we beginnen met waar ik de vorige keer geëindigd ben.
Anne en ik zijn zondag 27 september allebei een andere kant opgegaan, zij naar Vietnam en ik richting Chiang Rai. Aangekomen in Chiang Rai heb ik een taxi genomen naar het Mercy Hostel, daar heb ik voor het eerst geslapen in een dorm. Samen met 4 andere meiden lag ik op een kamer met 8 bedden, dat was een hele leuke ervaring. Hierdoor leer je heel snel mensen kennen. Toevallig kwam ik daar ook een man tegen uit India die ik heb leren kennen tijdens de kookcursus in Chiang Mai.
Tijdens mijn dagen in Chiang Rai heb ik een dagtrip gemaakt naar alle bezienswaardigheden in de buurt en ik ben samen met 2 meiden (Candice en Marine) uit Frankrijk door Chiang Rai heen gelopen en alle tempels bekeken.

Woensdag 30 november heb ik mijn reis vervolgd naar Chiang Khong. Daar had ik afgesproken met Roxanne (haar heb ik leren kennen via de Facebook groep Azië Backpackers), omdat we dezelfde plannen hadden om naar Laos te gaan en daar de Gibbon Experience te doen en met de slowboat te gaan. De volgende dag zijn we vroeg opgestaan en met de tuktuk naar de grens gegaan om de overstap te maken naar Laos. Om 10 uur waren we in Huay Xai, waar helaas niet heel veel te doen was. Gelukkig verbleven we daar maar heel even, want de volgende dag gingen we de Gibbon Experience doen.
Jaaa vrijdag 2 september, let the Gibbon Experience begin!
We moesten vroeg opstaan, om kwart over 8 stonden we bij het kantoor van Gibbon Experience (gelukkig lag dat naast het guesthouse waar we verbleven). We kregen een kort filmpje te zien met allemaal informatie over het ziplinen, de natuur en de boomhutten. Rond 9 uur vertrokken we met de pick-up wagens richting de jungle, waar we iets na 10 uur aankwamen. We kregen alle materialen die we nodig hadden en waren klaar om te gaan. We waren in totaal met 13 mensen en nog een aantal gidsen. Toen begon het avontuur, we moesten eerst 2 uren klimmen/wandelen door de jungle om op hoogte te komen. De zon scheen en het was zo warm. Het was een hele vermoeiende tocht en
best wel zwaar. Bij de eerste zipline aangekomen konden we eerst nog even uitrusten en kregen we een broodje. Toen mochten we, de eerste keer is toch altijd een beetje spannend, maar als je eenmaal hangt en gaat is het zo mooi!! In totaal hebben we 9 ziplines gedaan en tussendoor moesten we kleine stukjes klimmen en wandelen. De laatste zipline bracht ons naar de boomhutten, maar eerst moesten we de groepen nog verdelen. Er waren in 5 Nederlanders, 2 Zwitsers, 2 Belgen en 4 Canadezen. We moesten 2 groepen maken één van 6 en één van 7. De Belgen en de 4 Canadezen liepen meteen weg naar de andere boomhut, waar 7 personen in moesten. Daar stonden we dan nog met z'n zevenen terwijl er 6 in konden. Wij wilden heel graag met het groepje Nederlanders. De gidsen zeiden tegen de twee Zwitsers dat ze ook wel naar de andere hut mochten. Daar stonden we met een groepje van 5 Nederlanders en we hadden een hele boomhut voor ons zelf! Ziplinend kwamen we aan in de boomhut, heel gaaf. Eenmaal daar was het nog maar 3 uur. Er werden ons nog wat dingen verteld en toen gingen de gidsen weg, die zouden ons de volgende ochtend weer ophalen. We hebben genoten van het uitzicht, gekletst en heerlijk gedoucht (wel erg koud), maar ik heb nog nooit met zo'n mooi uitzicht staan douchen. Om 6 uur kregen we ons avondeten. Een grote bak rijst (wat jammer genoeg naar modder/grond smaakte), groenten en nog wat vlees. Ach jaa we moesten ook niet teveel verwachten van het eten zo hoog in een boomhut, midden in de jungle. We gingen vroeg op bed, want de volgende ochtend moesten we alweer vroeg op.
Om half 6 ging de wekker, want de gidsen hadden verteld dat ze tussen 6 en 7 uur bij onze hut zouden zijn, om te gaan ziplinen. Met wat moeite werd ik wakker en ben ik m'n bed uitgegaan. Kleren aangedaan en genoten van het uitzicht, rond kwart over 6 kwam het zonnetje er bij. Het uitzicht was zo mooi! Om 7 uur kwamen onze gidsen er eindelijk aan en zijn we vertrokken. Zo gaaf om in de vroege morgen al aan een zipline te hangen. De zon was er net, er hing een beetje een mist tussen de bomen wat er heel mooi uit zag. Na ander half uur kwamen we weer bij onze hut aan en kregen we ontbijt. Rijst met groenten en een gebakken eitje. De rijst proefde jammer genoeg weer naar grond, maar het gebakken eitje was heerlijk. Na een uurtje werden we weer opgehaald om terug te gaan. Gelukkig was het geen saaie terug weg. Eerst een uurtje lopen waarna we weer 2 ziplines konden doen. Vervolgens moesten we een half uur lopen en kwamen we aan bij de laatste 5 ziplines (tussen de ziplines door moest je nog wel stukjes lopen). De één na laatste zipline was de langste, die was 570 meter lang.
Om half 12 kwamen we aan bij een huis/hutje waar voor ons de lunch werd gemaakt. Rijst! Wat een verrassing. Na de lunch werden we terug gebracht met de auto naar het kantoor van Gibbon Experience. Dit was me het ritje wel zeg. We zaten achter in de pick-up wagen, die drie kwartier een route, nog half door de jungle, heeft afgelegd. Heel mooi, normaal zou je hier niet zo maar komen. Maar we moesten ons zo goed vasthouden anders knalden we overal tegen aan. Dus naast onze beenspieren die we de afgelopen dagen hebben getraind, mochten onze armen er ook nog even aan geloven.
Weer terug bij het kantoor konden we onze spullen ophalen en zijn we weer naar hetzelfde guesthouse gegaan als de dag dat we hier in Huay Xai aankwamen. 's Avonds heel gezellig met ons Nederlandse (zipline)groepje uiteten geweest en daarna nog wat gedronken.

De volgende dag zijn Roxanne en ik op de slowboat gestapt. Deze doet er twee dagen over om van Huay Xai naar Luang Prabang te komen. Na de eerste dag op de boot kwamen we aan in Pak Beng, één lange straat vol met restaurantjes en guesthouses. Daar hebben we overnacht en de volgende dag stonden we om 8 uur al weer klaar bij de boot om verder te gaan naar Luang Prabang. Daar kwamen we om half 5 aan, hebben we een guesthouse gezocht en zijn we naar de avond markt gelopen. Drie keer raden wat ik daar heb gegeten... Een stokbroodje pindakaas!! Dat was zo goed, om na een lange tijd weer eens een lekker broodje pindakaas te eten. Ook zijn we nog naar een waterval geweest
en de laatste avond zijn we samen met Philip en Michelle (zij verbleven in hetzelfde guesthouse als wij), zij waren ook mee naar de waterval, uiteten geweest in een smal straatje bij de nachtmarkt. Het was een lopend buffet voor 15000 Kip (iets meer dan €1,50), we mochten onze borden vol scheppen met wat we maar wilden. We hadden de keuze uit fruit, groente, rijst, aardappeltjes en wat gefrituurde gerechtjes. Genoeg keuze dus en het was ook nog eens erg lekker. Een goede afsluiter van Luang Prabang.

Vanochtend zijn we met de minivan naar Vang Vieng gereden. Na een reis van 8 uren zijn we aangekomen in Vang Vieng. Een leuke rit door de groene omgeving, rijstvelden, dorpjes (zonder toeristen) en koeien die over de weg lopen. Een lange maar mooie rit.
Zonet zijn we met een hele groep uiteten geweest. En nu zit ik op m'n bed in het hotel waar we de komende nachten zullen verblijven. Straks nog even Skypen en daarna maar lekker slapen, want we zijn allemaal erg moe.

Dat was het weer voor nu, groetjes uit Laos

  • 07 Oktober 2015 - 21:08

    Folkert Beimers:

    Hallo Susanne,

    Wat een geweldige reis onderneem jij! Wij hoorde het van Willem, die troffen we bij het voetbal in Beetgumermolen en zeiden dat we het wel leuk vonden om je reis te volgen.. Tsjonge, wat een belevenis en wat zie jij veel! Daarnaast zet je het geweldig en uitgebreid op papier, samen met die mooie foto's. Jij kunt wel bij een reisbureau aan de slag. Enfin wij hoeven nu niet meer die kant uit want we hebben het nu allemaal al gezien. Wel Susanne, lekker genieten van je komende reiservaringen.
    hartelijke groeten Janny en Folkert
    -Oja , grappig het verslag over het lesgeven (heb je van je Sonja) en de Thaise massage ( van Willem natuurlijk)

  • 08 Oktober 2015 - 03:26

    Susanne Schokker:

    @FolkertBeimers Hoi Janny en Folkert, wat leuk! Jaa het is echt heel gaaf om dit allemaal mee te maken! Genieten zal ik zeker doen, dankjewel.
    Haha jaa!
    Groetjes Susanne

  • 09 Oktober 2015 - 19:32

    Je Buurtjes:

    Geweldig Susanne wat een belevenis super dit beleef je niet snel weer.
    Geniet ervan groetjes Fabiola, Auke ,en de kids

  • 10 Oktober 2015 - 18:00

    Susanne Schokker:

    @JeBuurtjes Hee Fabiola, Auke, Angela en Niels! Dat denk ik ook niet nee, genieten doe ik, dankjewel!! Liefs Susanne

  • 15 Oktober 2015 - 01:08

    Annemarie Teuben.:

    Hoi Susanne,

    Zie je wel dat alles op z'n pootjes terecht komt.
    Wat een ervaring die Ginbon experiance, jammer dat ik hem in de tijd niet kon doen. Maar ik ben blij dat ik het wist en het jou kon vertellen.
    Geniet er maar van want de tijd gaat snel.
    Ik ben nog in Japan en heb prachtig mooi weer. Ov 10 dagen ben ik iets dichter bij je in Taiwan.
    Dikke kus,

    Anne-Marie.

  • 15 Oktober 2015 - 07:43

    Susanne Schokker:

    @AnnemarieTeuben Hee Anne-Marie, jaaa was heel gaaf! Jaa dat doe ik :) Fijn dat het lekker weer is, ik moet zeggen, het weer is hier ook nog steeds prima alleen af en toe een buitje. Okee succes en goede reis alvast, liefs Susanne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 497
Totaal aantal bezoekers 8927

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2015 - 19 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: