Vrije week - Reisverslag uit Khura Buri, Thailand van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu Vrije week - Reisverslag uit Khura Buri, Thailand van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu

Vrije week

Door: Susanne Schokker

Blijf op de hoogte en volg Susanne

23 Augustus 2015 | Thailand, Khura Buri

Maandagavond vroeg op bed gegaan, want ik dacht, dan kan ik mooi een lange nacht maken. En het werd een lange nacht, alleen niet zo mooi. Om het uur werd ik wakker vanwege de warmte en het harde kussen. Om kwart over 7 ben ik er toch maar uitgegaan. Nu kon ik lekker rustig aandoen, want om 9 uur had ik afgesproken met Debby bij het kantoor van Andaman Discoveries. Rond half negen was ik er al, dus ik heb maar vast alles geüpdatet. Mail, Facebook, Whatsapp, enz. jammer dat het in Nederland dan nog maar zo vroeg is en er niet echt iemand is waarmee ik dan al kan praten. Wel leuk om berichtjes in de groepsapp te lezen van mensen die opstap zijn en aan elkaar vragen waar ze zijn en of ze ook even langskomen. Daarna kwam Debby er ook en hebben we er samen nog even gezeten. In de kast zag ik een Lonely Planet van Thailand staan, dus daar heb ik maar even gebruik van gemaakt en alvast wat informatie opgezocht over Phuket (want het zuiden van Thailand staat helaas niet in de Lonely Planet die ik heb). Tui van Andaman Discoveries wist wel een leuke route voor ons die we konden gaan fietsen, we kregen een kaartje mee en stapten op de fiets. Wel nog even langs de supermarkt om een lunch te halen, want het was een lange fietstocht. Half 11 vertrokken we en om 10 voor 11 kwamen we aan bij een mooi gebouw, een soort tempel, waar we een paar foto's van hebben gemaakt. Daarna gingen we weer verder, heuvel op en heuvel ... op, het positieve was dan wel, we moesten ook weer terug, dus dat zou een stuk sneller gaan! De omgeving hier is zo mooi, anders en nieuw voor mij, ik heb wel een paar keer gezegd 'dit is echt heel anders dan in Nederland'. Natuurlijk is het niet allemaal mooi, want we zijn ook wel huisjes (zeg maar hutjes) tegengekomen waar een golfplaten dak op een paar bamboestokken vrijwel het enige was wat de mensen daar hadden. Dat is best moeilijk om te zien. We reden het stadje Kuraburi uit en hoe verder we er vandaan reden hoe meer we van die hutjes tegenkwamen. Tot op een gegeven moment het woongebied ophield. We kwamen veel plantages tegen met bomen waar ze een mengsel uithalen wat voor rubber wordt gebruikt.
Na twee uur fietsen door de mooie natuur kwamen we aan bij een rivier in Nang Yon. Daar hebben we onze fietsen neergezeten en hebben we heerlijk even gezwommen. Nadat we afgekoeld waren door het water hebben we wat gegeten en zijn we weer richting Kuraburi gefietst, wel via een andere route. Tussendoor nog even gestopt bij een winkeltje, ik weet niet of je het zo kunt noemen, maar in ieder geval ze verkochten drinken. Wat flesjes water ingeslagen en zo konden we weer verder. Heuvel af en heeel af en toe heuveltje op, dat zorgde ervoor dat we in een uur weer terug waren. Weer aangekomen bij Andaman Discoveries, was het ondertussen al 3 uur, de social media weer even bijgewerkt. Eenmaal terug in het appartement kom ik m'n kamer binnen loopt er een heel spoor mieren van de muur voor de kast langs naar de prullenbak.. (Dat is ongeveer 2 meter lang.) Fijn, ze hadden wat koek kruimeltjes in de prullenbak ontdekt. Dus ik geprobeerd ze met m'n slipper allemaal dood te meppen, na een uur was ik eindelijk klaar. Toen fijn gedoucht, want ik had het idee dat ze overal op me liepen.
Rond een uur of 7 samen met Debby bij een local restaurantje, waar ik de eerste avond ook was geweest, gegeten. Voor 40 Baht heb je daar een complete maaltijd en water met ijsblokjes is gratis! Dat komt overeen met iets meer dan €1.
Na het eten hebben we nog even een stukje gelopen en daarna zijn we weer naar het appartement gegaan.

De volgende ochtend zijn Debby en ik samen met Monica meegegaan naar haar school om te kijken hoe het er daar aan toe gaat. Haar school is maar 3 km bij ons appartement vandaan, dus stapten we weer op de fiets!
Het eerste wat me opviel toen we daar aankwamen was dat de kindjes daar echte schoenen aan hebben en alle klassen dezelfde uniformen dragen, ook is de school veel groter dan de school waar ik vrijwilligerswerk doe. En ze hebben hier zelfs een grasveld om op te spelen tijdens de pauze.
Toen de les begon, gingen alle kinderen opstaan en zeiden 'Good morning teacher, how are you today?' Waarop Monica antwoordde 'Goodmorning everyone, I'm fine thank you and how are you?'. Waarop de kindjes weer antwoorden (nog steeds in koor) 'We are fine!'. Daarna heb ik me voorgesteld en sinds die tijd wordt ik daar 'teacher teacher' genoemd. Dat roepen de kinderen als ze vragen hebben. De eerste les meegekeken hoe Monica het deed en de rest van de lessen heb ik geholpen met lesgeven. Was erg leuk!! Maar ook wel vermoeiend, want de kinderen spreken en verstaan niet goed Engels, dus als je iets wilt uitleggen moet het altijd via een Thaise leraar.
Tijdens de pauze liedjes gezongen met de kindergarten. 'Head, shoulders, knee and toes, knee and toes...'. En 'You put your left arm in, left arm out, in, out, in, out...'.
Aan het eind van de dag hebben we met de hele school nog een groepsfoto gemaakt en daarna weer naar het appartement gefietst. Was een leuke en gezellige dag.

Donderdag waren we van plan een scooter te huren en naar het strand te gaan, helaas zat het weer een beetje in de weg. Debby en ik hadden weer om 9 uur afgesproken bij Andaman, eenmaal daar begon het te miezeren. Omdat het internet in het appartement het niet goed doet ben ik samen met Bee (werknemer van Andaman) naar de telefoonwinkel geweest voor een simkaart. Snel weer terug gerend want het begon nog harder te regenen.
Tot 1 uur zijn we bezig geweest met het plannen van het weekend, we gaan een weekendje naar Khao Sok. Ook heb ik alvast meer informatie opgezocht voor mijn reis na het vrijwilligerswerk.
Daarna weer richting het appartement gegaan en een luie middag gehad.
's Avonds met Monica en Debby over de markt gelopen, wat eten en drinken gekocht en gezellig bij Monica op het balkon gezeten, want het was haar laatste avond. (Het heeft de hele dag geregend.)

Vrijdagochtend begon weer met regen, gelukkig werd het rond 11 uur droog. Samen met Debby heb ik lessen voorbereid voor de komende week.
's Middags kwam Monica terug van haar laatste dagje school en hebben we met z'n allen wat gedronken. Rond kwart over 6 hebben we (samen met de Thaise teachers) haar uitgezwaaid. Daarna nog even over de avondmarkt gewandeld.
Terug in het appartement deed het internet het weer. Het was nog vroeg dus ben ik op uitzending gemist maar even een programma terug gaan kijken. En daarna lekker gaan slapen.

De volgende dag stapten Debby en ik in de bus richting Phuket, waar we moesten overstappen in Takuapa. Vervolgens de bus naar Khao Sok namen. Aangekomen bij het resort waar we verbleven hebben we onze spullen gedumpt en zijn we de buurt een beetje gaan verkennen. Jammer genoeg regende het, af en toe was het droog!
's Avonds toen we gingen eten, werden we door iemand van het personeel van het Cabana Resort aangesproken of we vanavond ook wat te doen hadden. Waarop wij nee antwoorden. Hij vroeg of het ons leuk leek om naar een dansvoorstelling te gaan van allemaal verschillende soorten dansen, uitgevoerd door studenten (die even oud zijn als ik ben). Jaa dat leek ons wel leuk! Om kwart over 7 gingen we samen met hem en nog 2 Spanjaarden die nauwelijks Engels spraken naar de voorstelling. We kwamen daaraan en zagen alle studenten zitten, zij zaten allemaal op stoeltjes en wij werden naar een bank gebracht met een tafeltje voor ons en ze vroegen of we ook wat te drinken wilden. (Het voelde op dat moment al wat raar, we waren namelijk de enige toeristen daar.) Toen het begon riep de presentatrice 'and a big applause for our judges' ze wees ons aan. Of we even naar voren wilden komen en ons voorstelden. De man die ons hier mee naar toe had genomen zei 'big surprise', ja dat was het wel!
Kort werd er ons even uitgelegd wat de bedoeling was. We moesten de groepen beoordelen op presentatie, choreografie, timing en hoe ze de vragen (die wij daar ter plekke nog even moesten verzinnen) beantwoordden. Dit was allemaal voor hun om de taal Engels te leren, ze waren namelijk op een soort kamp. Uiteindelijk stonden Debby en ik er alleen voor want die 2 Spanjaarden spraken geen Engels. Tijdens één van de acts werden we gevraagd om op het podium te komen en mee te dansen. We stonden al op het podium voordat we iets konden zeggen (en maar lachen). We deden ze maar gewoon na, of we het goed deden, ik heb geen idee. Na 2 uren was het afgelopen en hadden we alle groepen beoordeeld. Of we ook nog even een korte speech wilden geven. Uhm ja waarover en waarvoor, dus maar snel even iets geïmproviseerd en verteld dat we een hele leuke avond hebben gehad. Na een groot applaus verlieten we de zaal. De man kwam weer naar ons toe 'big surprise', 'yes it was!!', maar het was wel een leuke opvulling van onze avond. Vanwege de regen hadden we anders waarschijnlijk toch alleen maar in ons houten hutje gezeten. Na 10 minuutjes waren weer bij het Resort en werd ons nog een kopje koffie aangeboden, daarna zijn we gaan slapen.

Zondag morgen werden we na het ontbijt opgehaald voor een kanotocht. Daar aangekomen bleek dat we niet zelf hoefden te kanoën, wij hoefden alleen maar te zitten en te genieten van de omgeving, zo hadden we meer tijd om foto's te maken. Deze kanotocht is wel heel anders dan dat ik gewend ben op een wilde rivier in Oostenrijk of Zwitserland. Het water was zo rustig. Maar zo als ik al zei, zo hadden we meer tijd om om ons heen te kijken. We zagen allemaal dieren, 2 soorten slangen, aapjes en een felblauwe vogel. De naam van de vogel die we zagen is zwartkapijsvogel. Hij vloog zo snel dat we er geen goede foto van hebben kunnen maken.
Het weer zat gelukkig mee, eerst was het wat bewolkt en later hebben we zelfs het zonnetje even gezien! Helaas hadden we de laatste kilometer van de toch wat spetters, maar dat maakte niet uit, want het mooiste hadden we al gezien. De tocht was in totaal 7 kilometer. Na 2 en half uur waren we klaar en werden we weer bij het resort afgezet. We waren echt net op tijd klaar met kanoën, want het begon te spoelen. Daardoor konden we helaas niet meer een wandeltocht door de jungle maken. We hebben nog even geluncht en daarna zijn we weer met de bus terug gegaan naar het appartement in Kuraburi.

Weer terug in het appartement de was gedaan en even op bed gelegen. Ook heb ik alvast een ontbijtje gehaald voor morgen, want morgen zal mijn eerste echte lesdag zijn op de school. Heel veel zin in, maar toch ook een beetje spannend.
Terwijl ik dit aan het schrijven ben staat beneden de muziek keihard aan, zo maar even kijken wat er gaande is en dan maar meteen een hapje eten. Vanavond maar niet al te laat op bed, want ik moet natuurlijk wel goed uitgerust zijn voor morgen!

Dikke tút!

PS. Amerins als je dit leest van harte gefeliciteerd met je verjaardag, ik hoop dat je een leuke dag hebt en Edouw ook alvast gefeliciteerd voor morgen!!


  • 23 Augustus 2015 - 15:45

    Els Dronkers:

    Wat een leuk verslag,en ja,lijkt mij vreselijk die mieren!!
    Veel sukses met je eerste werkdag,en lekker genieten van alles!!!

  • 24 Augustus 2015 - 13:12

    Susanne Schokker:

    @ElsDronkers Dankjewel Els! Jaa die mieren hier zijn echt verschrikkelijk. Dankjewe,l dat zal ik zeker doen!! liefs

  • 24 Augustus 2015 - 21:11

    Angela:

    Klinkt geweldig allemaal! Een zwartkapijsvogel? Je zal vast wel meer bijzondere dieren tegenkomen!

  • 25 Augustus 2015 - 11:35

    Gerda:

    Mooi verslag Suus en wat een mooie natuur! Werkze xxx

  • 28 Augustus 2015 - 15:21

    Susanne Schokker:

    @Gerda dankjewel!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Susanne

Actief sinds 22 Juni 2015
Verslag gelezen: 317
Totaal aantal bezoekers 8937

Voorgaande reizen:

12 Augustus 2015 - 19 November 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: