Weekend! - Reisverslag uit Khura Buri, Thailand van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu Weekend! - Reisverslag uit Khura Buri, Thailand van Susanne Schokker - WaarBenJij.nu

Weekend!

Door: Susanne Schokker

Blijf op de hoogte en volg Susanne

17 Augustus 2015 | Thailand, Khura Buri

Weekend en eerste dagje vrijwilligerswerk!

Donderdagmiddag, nog dezelfde dag als aankomst, al plannen gemaakt met 2 meiden uit hetzelfde appartement (waarvan er één ook op dezelfde school vrijwilligerswerk doet) voor het weekend. We gaan een weekendje naar Krabi.

's Avonds fijn nog even met m'n ouders en broertje geskyped, daarna m'n bed opgezocht.

Vrijdagochtend eerste nacht in deze nieuwe omgeving zit er op. Af en toe wakker, maar verder goed geslapen!

's Ochtends zijn we met z'n allen naar het kantoor van Andaman Discoveries gegaan waar we internet en computers tot onze beschikking hebben. Daar hebben we onze reis uitgestippeld, overnachtingen geboekt en tot slot een Tour met een boot die langs allemaal eilanden gaat geboekt.

Die middag zijn we al met de bus vertrokken naar Krabi. We waren eerst van plan om zaterdag te gaan, maar het kost vrij veel tijd om naar Krabi te gaan. De scholen waar wij als vrijwilligers aan het werk zijn/gaan waren dicht, daarom hoefden de andere twee vrijwilligers niet naar school. Dus konden we al eerder, zodat we in ieder geval de hele zaterdag zouden hebben. Na 4 en half uur waren we aangekomen bij het hotel wat we hadden geboekt, in Krabi Town. Spullen op de kamers neergelegd even opgefrist, de buurt verkent en een hapje gegeten. Daarna weer op bed. Want zaterdag moesten we er vroeg uit omdat we een tour gingen maken langs 4 verschillende eilanden.

Zaterdagochtend werden we om 8 uur bij het hotel opgehaald en naar Oa Nang gebracht, want daar was de 4 Island Tour. We gingen met een longtail boat van eiland naar eiland. Het eerste eiland waar we aankwamen was Pranang Island. We hebben wat foto's gemaakt en heerlijk gezwommen. Het was daar erg mooi, witte stranden, zonnetje erbij en het water was gewoon warm, weer eens heel wat anders dan de koude Noordzee. Na een uur gingen we door naar het volgende eiland.
Het tweede eiland waar we kwamen was Poda Island. Daar hebben we geluncht, ook weer gezwommen en op een handdoek in de schaduw gelegen, want ik was m'n zonnebrand vergeten mee te nemen vanuit het appartement in Kuraburi. Dat in de schaduw liggen heeft niet geholpen, want toen we het eiland gingen verlaten was ik al rood. (Hier zijn we anderhalf uur geweest).
Het volgende eiland was Chicken Island. De naam is ontstaan, omdat de berg op het eiland op een kip lijkt!
Hier konden we alleen niet het eiland op, want we gingen snorkelen daarvoor moesten we bij iets dieper water zijn. Met de snorkel op en Gopro in de hand sprong ik uit de boot. Heel veel vissen gezien, helaas maar van 1 soort. Hier en daar wel een paar andere vissen gezien, maar niet zoveel helaas. Na 40 minuten te hebben gesnorkeld, zwommen Monica en ik als laatsten weer terug naar de boot. Opeens werd er vanaf de boot geroepen dat we een andere richting op moesten zwemmen, maar waarom begrepen we niet. Toen we eenmaal op de boot stonden wisten we waarom, er zat een hele grote kwal in het water.
Op naar het laatste eiland, genaamd Tub Island. Hier ook weer even gezwommen maar al gauw weer terug de boot in gegaan, zodat ik in de schaduw kon gaan zitten. Vanuit de boot nog een paar foto's gemaakt. Het leuke van het eiland is, je kan naar Chicken Island lopen. Er loopt namelijk een soort van zandbank tussen de twee eilanden. Voordat we weer teruggingen naar Oa Nang kregen we verse ananas en watermeloen, lekker!!
Eenmaal terug werden we weer keurig afgezet bij het hotel. Meteen maar even aftersun gehaald, want ik was niet de enige die verbrand was. En je zou het misschien niet denken maar na al dat zwemmen en zonnen waren we toch best moe. We hebben het zoute water van ons afgespoeld en uitgerust op bed. Het plan daarna was om naar een local restaurantje te gaan en wat te eten. Maar in plaats daarvan kwamen we bij een avondmarkt terecht. Wat erg leuk was, allemaal kraampjes met verschillende soorten hapjes, drankjes, kleren en nog veel meer. Ook was er een groot podium waar allemaal verschilde optredens waren bedacht door studenten. We hebben ons wel vermaakt die avond.

Zondag weer vroeg opgestaan, dat is niet zo m'n ding, maar tot nu toe gaat het prima. Dat zal ook wel moeten want als het vrijwilligerswerk begint moet je elke dag om 7 uur klaar staan want dan wordt je opgehaald met de bus om naar school te gaan.
Maar goed, zondag zijn we naar de Tiger Cave Temple. Deze tempel staat boven op een berg die 278 meter hoog is. Helaas was er geen lift we moesten dus te voet. 1237 treden. En geen kleine treden, soms wel 40 cm hoog. En de brandende zon in je rug of gezicht wil daarbij ook niet helpen. Maar ik geloof dat we na anderhalf uur boven waren! (Het waren uiteindelijk 1260 treden). En omdat we zo vroeg gingen, waren we de enige op de top, op 2 toeristen en een monnik na. Er stond een hele grote gouden Buddha, waar de monnik heel veel rondjes om heeft gelopen. Verder was het uitzicht heel mooi. Nadat we ongeveer drie kwartier boven zijn geweest, begonnen we onze tocht weer naar beneden. Dat ging een stuk sneller. Onderaan de berg was een soort dorpje, met wat winkeltjes en een tempel, daar zijn we nog even doorheen gelopen. Overal hingen bordjes met 'pas op voor je spullen, loslopende apen'. Op de weg terug naar beneden waren we een beetje teleurgesteld want we hadden nog geen aap gezien. Maar toen we eenmaal beneden waren liepen er zeker wel honderd aapjes rond. Dus onze dag was weer helemaal goed.
Daarna terug naar de bus terminal en vanuit daar weer naar aangekomen bij het appartement, we moesten alleen wel een paar keer overstappen. Op de terugweg begon het opeens heel hard te regenen. Geen wonder op zich, omdat het regenseizoen is, maar ik had het nog niet meegemaakt. Terwijl de andere vrijwilligers alleen maar regen en onweer hebben gehad de eerste twee weken. Ik heb dus geluk gehad met de eerste paar dagen zon!!
(Gelukkig hield de regen na een halfuurtje alweer op.)

Een geslaagd weekend! Maar nu begint er toch wel weer wat spanning te komen, omdat morgen mijn eerste dag op de basisschool zal zijn.

Niet veel later in het appartement krijgen we te horen dat de school komende week examens heeft en dat we daardoor geen les kunnen geven. Beetje raar geregeld, dat ik dan precies deze week moest komen maar we gaan er morgen toch even heen zodat ik kennis maken met de kinderen.

- Ik had dit gister willen plaatsen, maar omdat ik geen internet had is het me niet gelukt. -

Vandaag dus mijn eerste dag op de basisschool gehad. Het was erg leuk om de kinderen te ontmoeten. Van tevoren al gewaarschuwd dat ze erg druk zijn en ja dat waren ze!
Toen ik daar aankwam was het 8 uur, een deel van de kinderen was er al. De rest kwam pas wat later. Rond 10 voor 9 was iedereen er en begonnen ze met de ochtendceremonie. Dat duurde ongeveer tot 10 voor half 10. Daarna begonnen de examens. Eerst gingen grade 1, grade 2 en grade 4 examen doen en na de lunch kindergarten en grade 3. Aan de kinderen die op dat moment geen examen deden heb ik me alvast voorgesteld. Eerst waren ze een beetje afstandelijk. Maar dat was na 5 minuten voorbij en sprongen en renden ze door het lokaal heen. Ze wilden spelletjes doen en hingen de hele tijd aan me. Om 12 uur was het lunchtijd, Debby (de andere vrijwilliger) en ik hebben meegegeten en daarna zijn we weer terug gegaan naar het appartement. Even uitgerust, want zo'n ochtend met allemaal schreeuwende kinderen om je heen was best vermoeiend. Daarna zijn we naar Andaman Discoveries gegaan om te brainstormen over wat we de rest van de week zullen gaan doen.
Voor morgen hebben we een fiets, dus gaan we het hier een beetje verkennen.
Nu ben ik alvast bezig met wat voorbereidingen voor als ik ga backpacken.

Tot de volgende keer, liefs!

• 17 Augustus 2015 - 13:44

Anton Schokker:

Hoi Susanne,
    Wat een geweldig verslag! En weet je wat ik zo frappant vind? Wat je schrijft over jullie boottocht, lijkt bijna exact op het verslag van onze reis in 1997!! Wij overnachtten toen een paar nachten in bungalows in Ao Nang en hebben ook gesnorkeld bij Chicken Island!
    Hartelijke groeten, Anton&Suus.
    P.S.
    (Ik had een paar dagen geleden ons verslag van 1997 naar Willem gestuurd. Misschien kan hij het naar jou doorsturen. Zie dan deel 3 van verslag 1997, donderdag 16 januari).

• 17 Augustus 2015 - 18:40

Alice En Emiel:

He Suus,
    Leuk om te lezen dat je je goed vermaakt en mooie foto's !, Succes met lesgeven volgende week. Ook wel leuk dat je eerst de omgeving even kunt ontdekken ;)
    dag Alice en Emiel

• 18 Augustus 2015 - 04:01

Susanne Schokker:

@AntonSchokker Hoi opa, dankjewel! Wat toevallig!! Leuk, het is echt heel mooi daar :)
    Ik heb nog geen mailtje van m'n vader, ik heb jouw mailtje wel ontvangen, zal het zo snel mogelijk even lezen. Bedankt en groetjes terug!

• 18 Augustus 2015 - 04:02

Susanne Schokker:

Hoi Alice en Emiel,

Jaaa dankjewel! Dat is waar, dat ga ik ook zeker doen.

Groetjes Susanne

• 18 Augustus 2015 - 19:33

Anne-Marie.:

Ziet er leuk uit!
    Zie je wel dat je meteen contact hebt.
    Geniet er van maar de volgende keer je toch maar insmeren.